Sekilas Tentang Reiki

Posted by Reiki Malaysia - Tradisi Hikmah Sufi on Tuesday, August 19, 2008



Salam semua pembaca...

Pada posting yang lepas berkenaan Reiki...saya ingin tambah beberapa perkara atau mengulas apa yang dah dinyatakan.

"Reiki adalah teknik penyembuhan paling mudah dan 'simple' dan ianya amat praktikal serta sangat berkesan. Reiki ialah 'rawatan suplimentari' yang tidak menolak sebarang perubatan lain malah ianya membantu melengkapkan untuk seseorang itu mengalami penyembuhan 'TOTAL' dari segi fizikal, minda dan emosi.

Seseorang itu belum di kira sihat sepenuhnya jika hanya sihat dari segi fizikal tetapi tidak dari segi minda dan emosi. Reiki memberi kesan yang amat positif apabila ianya dipraktikkan dari segi ketenangan diri dan amat mudah seseorang itu untuk menemui tahap 'alpha' @ tenang dalam teknik pernafasannya"

Reiki....suatu kaedah rawatan menggunakan sentuhan telapak tangan ke atas tubuh pesakit dengan mengaplikasikan tenaga alam semulajadi yang diperolehi setelah penyelarasan (attunement) untuk mengurangkan tekanan, menjurus kepada penyembuhan akar/punca penyakit. Juga sebagai ubat stress.

Walaupun Reiki di Malaysia masih baru, namun Reiki telah terkenal di negara Barat terutamanya di Amerika & Eropah di mana keyakinan masyarakatnya kepada penyembuhan secara semulajadi semakin bercambah dan meningkat di benua sana...

Secara umum, ia dibahagikan kepada dua bahagian utama iaitu sistem 7 Titik Tenaga Utama atau lebih dikenal sebagai Chakra dan Medan Elektromagnetik atau Aura. Reiki merupakan tenaga alam semesta bukannya tenaga dalam. Tapi ia mampu membangkitkan tenaga dalaman seseorang apabila kerap mengalirkan tenaga ini dalam tubuh badan.

Seperti yang diketahui tenaga merupakan sesuatu yang kita tak boleh lihat secara nyata tetapi boleh dilihat pada keadaan ‘selepas kerja/perbuatan berlaku’. Tenaga juga perlu ada alat/benda/jisim untuk menghasilkan tenaga. Sebagai contoh; Apabila kita makan nasi (jisim), ianya akan dipecahkan kepada karbohidrat (tenaga).

Dalam Reiki, ianya merupakan gabungan unsur-unsur tenaga alam semulajadi yang terdiri daripada unsur api, air, angin, tanah dan cahaya. Reiki hanya menggunakan gelombang tenaga yang tidak nampak pada kenyataan tapi boleh dilihat pada keadaan selepasnya. Inilah yang terjadi dalam rawatan Reiki, kadangkala pesakit atau perawat dapat merasakan seperti panas, suam, sejuk dingin, angin kecil berputar dsb…adakalanya rasa seperti terlalu santai dan damai umpama berada di kawasan air terjun/sungai.

Kaedahnya yang ringkas iaitu berkonsepkan positif vibration @ energy akan menggantikan tempat negatif energy pada sistem jaringan tenaga tubuh badan. Ianya memanglah mengundang pelbagai persoalan namun, setelah para pesakit dan pengamal merasai sendiri kesan-kesan yang bersifat nyata maka Reiki bukanlah sesuatu yang boleh ditolak begitu sahaja...

Reiki semakin terkenal kerana tekniknya yang ringkas tetapi mempunyai kesan yang baik malah menakjubkan. Amalkan Reiki tidak perlu kepada jin, mentera, latihan-latihan yang memenatkan..hanya tenang sambil pasrah dan mengharap dari Yang Maha Penyembuh. Sebagai contoh; Reiki telah digunakan untuk merawat penyakit-penyakit ringan seperti migrain, senggugut, stress, sakit dada, jantung, darah tinggi, kencing manis sehinggalah kepada kanser dan parkinson.

Penumpuan kepada 7 Titik Tenaga Utama pada tubuh badan iaitu di ubun-ubun, antara kening, tekak, dada, perut, kelamin dan dasar tubuh badan.... di mana apabila berlaku 'blockage' kepada mana-mana satu titik tersebut akan menghasilkan ketidakseimbangan kepada sistem tubuh badan seseorang itu. Samalah contohnya mengapa kita mengambil wudhu'... air adalah pengalir tenaga yang baik dan bulu roma adalah 'antena' penerima tenaga tersebut.... dan ramai yang tidak menyedari bahawa setiap kali masuk waktu solat, ketika itulah perubahan tenaga alam semulajadi berlaku dan kita perlu menyegerakan solat di awal waktu untuk mendapat tenaga awal yang sudah tentu mempunyai frekuensi yang tinggi....

Reiki juga terlalu mudah, ringkas dan sesuai untuk semua peringkat umur serta tidak mengira jantina. Reiki menekankan sifat kasih sayang dalam setiap rawatan.

Jadi, bagaimana mungkin kita boleh merawat dan membantu seseorang itu dengan baik jika kita tidak ada kasih dan sayang kepadanya? jika kita masih ada sifat-sifat mazmumah...? Fikirkan... Kita tidak boleh menyalurkan tenaga Reiki dengan sempurna dan baik sekiranya kita masih penuh dengan sifat marah, riak, sombong, takbur, tamak , kedekut dsbnya. Ini kerana Reiki itu adalah tenaga alam semesta yang semulajadi apabila ia mengalir melalui diri kita dengan sifat-sifat kotor, mazmumah maka ia bukanlah lagi tenaga alam yang semulajadi... ianya telah tercemar dengan negative energy yang bukannya merawat tapi menambah beban kepada pesakit. Awas!

Begitulah Reiki......Walaupun Reiki di Malaysia masih baru, namun haruslah faham bahawa Reiki bukanlah fahaman agama atau sebagainya... ianya hanya kasih sayang... Tenaga kasih sayang yang begitu kuat sekali.

Ramai yang tidak percaya tetapi itulah kenyataannya apabila mereka mula merasakan wujudnya 'aliran tenaga di tapak tangan mereka' setelah menghadiri Kursus Reiki Hikmah Sufi Malaysia walaupun hanya dengan jarak jauh sahaja. Secara automatik menjadi Pengamal Reiki samada untuk kegunaan sendiri atau membantu orang di sekeliling....

Berminat belajar Reiki?....Alhamdulillah...

Percayalah...ilmu Allah itu luas. Jangan disempitkan.

Wallahu'alam.