WILAYAH ALPHA DALAM REIKI

Posted by Reiki Malaysia - Tradisi Hikmah Sufi on Sunday, August 24, 2008




Gelombang otak dari manusia dapat diukur melalui peralatan yang disebut dengan EEG, hal ini berguna untuk melihat aktiviti fikiran manusia yang dapat dihubungkan dengan ketenangan dan peningkatan proses penyembuhan terhadap penyakit. Adapun 4 gelombang otak berdasarkan teknologi EEG tersebut adalah :


Beta (14 - 24 Cps)
Pada gelombang ini manusia berada pada tahap kesedaran normal, atau tahap sehari-hari ketika manusia beraktiviti normal. Beta merupakan tahap dimana manusia memiliki Kecerdasan Intelektual (IQ), dan sekaligus merupakan gerbang masuk dari berbagai tekanan (stress) dan depressi. Sekiranya manusia kerap berada pada tahap Beta seharian maka pelbagai penyakit dari dalaman datang mengundang.

Alpha (7 - 14 Cps)
Pada gelombang ini manusia berada pada tahap hening atau tenang. Tahap ini muncul pada saat seseorang melakukan aktiviti-aktiviti seperti relaksasi, saat seseorang berdoa, solat, zikir dan aktiviti relaksasi yang lain. Alpha merupakan tahap gelombang yang dapat membangkitkan Kecerdasan Emosional (EQ), dan merupakan tahap ketenangan dimana seseorang relatif lebih terbebas dari stress. Pada tahap Alpha inilah proses penyembuhan mulai ber-reaksi dalam memprogram fikiran bawah sedar (Sub-Conscious) untuk mempercepatkan suatu proses penyembuhan. Proses penyaluran Reiki merupakan salah satu proses penyelarasan fikiran manusia menuju tahap Alpha & Theta sehingga proses penyembuhan dapat terjadi dengan cepat, mudah dan efisen. InsyaAllah.

Theta (3.5 - 7 Cps)
Pada tahap ini, manusia berada pada tahap yang sangat hening, ketenangan yang paling dalam, saat dimana seseorang sudah berada di daerah perbatasan antara kesedaran fizik dan non-fizik. Theta merupakan tahap penyembuhan fizik yang hebat, dan sekaligus menjadi pelepasan stress. Theta merupakan tahap dimana mulai munculnya kecerdasan holistik (menyeluruh), termasuk Kecerdasan Spiritual (SQ). Sehingga tidak hairan jika seseorang yang telah mempelajari Reiki memiliki potensi kemampuan Psikik dan Supernormal, disebabkan pengamal Reiki mampu sampai ke tahap Theta-nya.

Delta (0.5 - 3.5 Cps)
Wilayah tidur normal (tanpa mimpi). Ketika ini tiada aktiviti berlaku. Hanya lagu-lagu 'dengkur' saja beraksi. ;-)