Program Dunia Dalaman Diri

Posted by Reiki Malaysia - Tradisi Hikmah Sufi on Friday, August 5, 2011


Salam ramadhan semua...

Rasa terlalu sekejap berpuasa, hari ni dah masuk hari keenam kita berpuasa. Alhamdulillah. Zaman akhir ni masa berputar terlalu pantas dirasa. Di antara salah satu sebabnya adalah manusia tertumpu kepada dunia, cinta dunia. Maka berkat masa tiada. Itulah kata-kata guru saya.

Ok, dunia luaran dan dunia dalaman. Dunia luaran adalah apa yang kita lihat mengikut tahap maqam diri kita. Bermaksud apa yang terlihat oleh diri kita tentang dunia luaran ini adalah mengikut kefahaman, keyakinan, firasat, pengalaman dan hikmah dalaman diri kita. Sebagai contoh, apabila kita melihat bos sedang marah dan menegur kita, kebiasaan yang kita faham adalah bos tu angin tak betul, asyik-asyik nak marah, mood takda, tengah tension dan macam-macam lagi mengikut tahap kita 'melihat' situasi tersebut. Bagi sesetengah orang pula, ia melihat itu sebagai teguran dari Allah di atas kesilapannya ataupun untuk peningkatan prestasi mutu kerja. Lantas ia mengambilnya satu situasi yang bermakna untuk dipertingkatkan di masa hadapan dalam keadaan tenang dan senyum saja. Iannya bergantung pada tahap diri kita sebenarnya.

Satu contoh lagi. Kita melihat pisau. Jika yang melihat itu seorang penjenayah, maka baginya pisau itu berguna untuknya dalam jenayah yang akan dibuat. Bagi seorang tukang masak pula, pisau itu berguna untuk memasak. Subjek yang sama (pisau) tapi tahap diri manusia (penjenayah / syef) yang berbeza. Begitulah juga yang lain-lainnya.

Saya taknak bercerita tentang dunia luaran tapi kali saya ingin berkongsi tentang dunia dalaman kita. Dalam kehidupan seharian, kadangkala banyak perkara yang tidak diingini berlaku dalam hidup kita. Apa yang dirancang tak menjadi, keinginan tak menjadi kenyataan. Bertemu dengan orang-orang yang buat kita benci, rimas dan tertekan. Di tempat kerja macam-macam hal, kena marah dengan bos la, pekerja tak buat kerja betul. Di rumah dengan anak, isteri, suami yang perangai tak tentu hala, mood kejap ok kejap tidak. Hmmm.... Rasa nak je ubah semua tu ikut apa yang kita nak.

>>>baca artikel penuh DI SINI>>>