Ciri-ciri Orang Yang Berkeyakinan Diri

Posted by Reiki Malaysia - Tradisi Hikmah Sufi on Monday, July 11, 2011


Salam bahagia pengunjung blog Kursus Reiki Hikmah Sufi Malaysia.

Orang-orang berkeyakinan diri yang tinggi selalu menerapkan nilai-nilai positif dalam hidup mereka. Kita boleh melihat ciri-ciri orang berkeyakinan diri yang tinggi ini melalui perilakunya, antaranya ialah:

1. Cara berjalannya tegap, dagunya diangkat sedikit, pandangan matanya sangat tajam dan berani bertentangan mata dengan siapapun, senyuman sinis selalu terlihat di wajahnya.

2. Kalau bertemu dengan orang lain yang dikenalnya, selalu berusaha menyapa terlebih dulu samada memberi salam atau ucapan lainnya dengan suara ramah, mata yang menatap ramah, terlebih dulu menghulurkan tangan untuk bersalaman.

3. Kalau bersalaman, genggamannya erat tapi tidak terlalu keras sehingga menyakitkan, juga tidak terlalu cepat dilepaskan.

4. Kalau berbicara, selalu disampaikan dengan tenang, intonasinya jelas, tidak terlalu keras, tidak terburu buru, tidak memotong pembicaran orang lain dan tidak memaksa meminta pendapat.

5. Mahu mendengar pendapat orang lain dengan tulus ikhlas dan penuh perhatian, responsif, dengan pandangan mata tetap ditujukan pada yang berbicara.

6. Tidak mudah tersinggung dan sakit hati atas ucapan, sikap dan perlakuan pihak lain yang kurang menyenangkan atau tidak sopan.

7. Ucapan, pandangan mata, perilakunya, selalu berusaha agar dapat menyesuaikan diri dengan berbagai keadaan di sekelilingnya.

8. Selalu disiplin dalam mentaati norma-norma kehidupan.

9. Selalu ringan tangan untuk membantu dan menolong orang lain.

10. Orang seperti ini selalu berani tampil di depan untuk memberikan teladan, bekerjasama, memberikan dorongan semangat dari belakang kepada mereka yang memerlukannya.

11. Orang seperti ini selalu optimis, semangat, sabar, tekun, serius tapi santai, tak pernah mengalami stress, kecewa, mengeluh, apalagi putus asa.

12. Umumnya orang seperti ini hidupnya tampak bahagia zahir batin.

Sebenarnya banyak lagi ciri-ciri kalau nak disebutkan di sini. Kalau ada di antara ciri-ciri di atas dalam diri kita, Alhamdulillah. Tapi, kalau takda usahakanlah. Sebab perbuatan itu salah satu doa kita untuk diri sendiri. Dan perbuatan itu juga lahir dari jiwa, minda dan cara berfikir kita sehari-hari.

Yakinlah diri kita ini sebaik-baik ciptaan Allah. Diberi kita ini pelbagai kemudahan, bagi orang beriman ditundukkan dunia ini kepada mereka. Diberi kita ini 'alat' kemudahan untuk hidup di dunia. Gunakanlah 'senjata mukmin', 'pedang malam', akal fikiran untuk membina keyakinan yang mantop. Yakin itu di dalam. Cari dan galilah.

Selamat beramal! :-)


p.s. Anda suka artikel ini?