Motivasi Ramadhan

Posted by Reiki Malaysia - Tradisi Hikmah Sufi on Friday, August 28, 2009

Salam kepada semua. Semoga Anda dikurniakan taufik hidayah dari Allah selalu.

Bicara kali ini adalah bertujuan membangkitkan kesedaran bersama di bulan yang mulia ini.

Di akhir zaman ini, ramai yang menganggap kejayaan manusia adalah apabila mempunyai wang yang banyak, kereta mewah, rumah yang cantik dan besar, isteri yang jelita, anak yang ramai, mendapat segulung ijazah/master/PhD dan macam-macam.

Semua itu sebenarnya tidak menjamin kejayaan seseorang.

Kejayaan manusia adalah apabila ia selamat dari azab Allah dan dapat masuk ke dalam syurga Allah. Tidak kiralah jika seseorang itu di dunia seorang raja, jutawan, presiden, doktor, atau apa saja status. Apabila terselamat dari azab Allah maka dialah orang paling berjaya.

Allah tidak meletakkan nilai sumber kejayaan pada unsur dunia. Dia Yang Maha Bijaksana meletakkan sumber kejayaan manusia di dunia ini adalah iman.

Oleh itu hendaklah kita ikhtiar dan usaha agar dapat taat perintah Allah, tinggal laranganNYA dan mengikuti sunnah RasulNYA. Moga dengan rahmat Allah kita semua tergolong dalam golongan orang-orang yang berjaya.

Segala 'kejayaan' kita di dunia hanyalah sementara yang tidak menjamin 'masa depan' kita. Apakah 'masa depan' itu? Masa depan yang saya maksudkan adalah di alam akhirat. Itulah masa depan para mukmin.

Masa depan yang selalu kita anggap di dunia ini bukanlah masa depan sebenarnya tetapi masa pendek. Cita-cita dunia menuju masa pendek yakni kematian. Apa yang dikumpul dengan penat lelah, hilang begitu saja.

Tidak salah mencari dunia, tapi letakkanlah ia dalam 'genggaman' kita, bukan di hati. Andai hati kita goyah, tidak tenang, lepaskan 'genggaman dunia dan perbetulkan hati kita dengan 'tangan-tangan' iman dan amal. Moga sejahtera sentiasa.

Akhir sekali, renungkanlah pada diri kita, apakah kita telah gunakan 'sumber kejayaan' yakni iman secara maksima? Jika ingin berjaya di 'masa depan', tingkatkan, kuatkan, teguhkan dan peliharalah iman kita berterusan hingga akhir hayat.

Moga Allah dengan keluasan rahmatNYA menjadikan Anda dan diri saya tergolong dalam golongan orang-orang yang berjaya. Aamiin.

p.s. Jika Anda fikir duit itu penting, usaha atas duit itu lebih penting. Jika IMAN itu penting, sudah semestinya usaha atas iman itu terlebih penting.

Jadi apakah usaha Anda atas iman?


Kursus Reiki