REIKI SECARA UMUM

Posted by Reiki Malaysia - Tradisi Hikmah Sufi on Sunday, October 12, 2008


Salam harmoni semua...

Saya doakan kepada semua pembaca sihat walafiat dan dilimpahi cahaya iman berterusan. Aamiin.

Pada kesempatan ini saya sekadar ingin menjelaskan Reiki dari sudut pandangan secara umum saja agar mempermudahkan anda dalam memahaminya secara tepat & benar.

Reiki sebenarnya adalah teknik penyembuhan alami dengan menggunakan energi alam semesta atau yang biasa disebut dengan Energi Ilahi kerana energi ini diciptakan oleh Tuhan Yang Maha Pengasih dan diperuntukkan untuk semua mahlukNYA tanpa terkecuali, seperti halnya oksigen di bumi, maka oksigen tersebut diciptakan untuk dimanfaatkan oleh semua mahluk yang ada di bumi tanpa terkecuali. Begitu juga dengan energi Reiki (dalam bahasa Jepun Rei = alam semesta, Ki = energi), Energi ini diciptakan untuk dimanfaatkan oleh semua mahluk yang ada di alam semesta. Jadi energi Reiki ini bersifat Universal.

Pada dasarnya teknik penyembuhan dengan Reiki amat sederhana sekali dan sangat mudah, iaitu hanya dengan menyalurkan energi Reiki ke tubuh pesakit dan selebihnya anda cuma perlu pasrah akan hasilnya kepada Yang Maha Esa setelah kita berdoa kepadaNYA. Jangan sesekali bergantung kepada selainNYA, jangan difikirkan sembuh atau tidak kerana itu bukan kuasa mutlak kita. Hanya tenang dan pasrah. Kita hanya sebagai medium pengalir tenaga murni dari alam semesta. Tingkat kepasrahan pesakit dan pengalir Reiki sangatlah berpengaruh pada hasil penyembuhan, semakin mereka pasrah dengan sepenuh hati, semakin baik pula hasilnya.

Jadi kesimpulannya penyembuhan Reiki itu lebih menitikberatkan kepada KEPASRAHAN dari kedua belah pihak, baik pesakit mahupun pengalir energi itu sendiri. Jangan salah faham pula, kepasrahan itu bukan bererti sikap putus asa, tapi kepasrahan disini lebih mengarah pada pengertian dan kesedaran kita akan kebesaran Rahmat Tuhan, KeagunganNYA, KekuasaanNYA dll.

Itulah Reiki - Seni Penyembuhan. Setiap sentuhan, memberi energi harmoni dan kasih sayang.

p/s: Jangan alirkan energi reiki ketika anda berada pada tahap beta. Ini kerana apabila otak manusia berada pada gelombang beta, segala energi yang anda salurkan akan dipesongkan oleh sistem wave protection system yang bekerja secara semulajadi.



Wallahu'alam.