MANFAAT PENGALIRAN REIKI

Posted by Reiki Malaysia - Tradisi Hikmah Sufi on Monday, October 13, 2008


Jika anda menjadi seorang pengamal Reiki, manfaat yang anda peroleh sangatlah banyak, setiap kali anda mengalirkan energi Reiki kepada orang lain, maka tubuh anda secara automatik menjadi semakin sihat & segar, kerana energi yang sampai ke pesakit tersebut sebelumnya telah melewati tubuh anda terlebih dahulu sebagai pengalir energi, sehingga anda pun akan memperoleh manfaat berganda, yakni selain boleh membantu sesama insan, anda juga menjadi lebih sihat dan lebih segar pula.

Walaupun energi yang sampai ke pesakit tersebut sebelumnya melewati anda terlebih dahulu, hal ini tidak akan menimbulkan perpindahan energi negatif (kotoran) dari tubuh anda ke pesakit, selagi anda cukup pasrah dengan baik dalam melakukan pengaliran energi tersebut. Dan begitu pula sebaliknya.

JANGAN mengalirkan energi Reiki dalam keadaan emosi anda diselubungi sifat-sifat negatif seperti marah, benci, dsb. Ini kerana walaupun energi Reiki bersifat alami, dari alam semesta tetapi saat anda mengalirkannya, energi tersebut akan melalui tubuh diri anda terlebih dahulu sebelum mengalir ke tubuh pesakit. Jadi, apabila kita sedang mengalirkan energi ini dalam keadaan marah dan malas contohnya, energi negatif dalam tubuh anda ini akan menyekat pengaliran energi Reiki tersebut, tidak menjadi lancar perjalanannya. Tetapi, ini bukan bermaksud sifat atau unsur negatif dari tubuh anda tadi berpindah kepada pesakit, TIDAK! Hanya proses penyembuhan agak sukar berjalan seperti kebiasaan.

=== SENYUM === SANTAI === PASRAH ===

Adapun manfa'at pengaliran energi reiki ke pesakit adalah :

- Membantu penyembuhan pesakit secara alami
- Membantu mengeluarkan dan membersihkan energi negatif/penyakit dari tubuh pesakit
- Membantu memberikan ketenangan pada pesakit [pesakit kebiasaan mudah ke 'alpha state']
- Membantu memulihkan kondisi pesakit yang baru sembuh atau selesai pembedahan
- Meningkatkan kualiti tidur atau istirehat pesakit [baik untuk pesakit imsomnia]
- Dan banyak lagi manfaatnya...insyaALlah.

Dengan kesembuhan & kesihatan yang telah diberikan oleh Tuhan Yang Maha Esa, diharapkan hal ini menjadi pemangkin untuk membantu meningkatkan kesedaran dari pesakit dan pengalir energi bahwa Rahmat Tuhan selalu tersedia secara berlimpahan tiada batas dan pasti akan selalu memberikan yang terbaik asalkan kita boleh dengan setulus dan sepenuh hati pasrah kepadaNYA.

Rasailah pengalaman sepanjang mengamalkan Reiki ini. Tidak terungkap dengan kata-kata. Hanya yang merasai, akan tahu betapa indah nikmat Yang Maha Kuasa kepada kita. Seperti apa yang diminta mudah diperkenankan. Perjalanan hidup di alam fana ini kian mudah diharungi. Belaian kasih sayangNya meresap ke dalam jiwa, membantu sesama insan ikhlas mengharap redha.

Wallahu'alam.