Kepekaan Merasai Energi Reiki

Posted by Reiki Malaysia - Tradisi Hikmah Sufi on Monday, December 5, 2011


Dalam mengamalkan ilmu reiki, pasti ramai terfikir bagaimana ingin melatih kepekaan dalam merasakan sensasi energi reiki itu sebenar? Ada pelbagai teknik dan cara. Tapi di sini saya hanya mahu tekankan perkara yang paling penting adalah mengenal pasti energi reiki yang sebenar.

Apakah energi reiki yang sebenar? Energi reiki adalah energi ilahi, energi yang dipenuhi dengan cinta kasih yang tak mungkin dicapai dengan minda manusia. Apabila pengamal reiki cuba memfokuskan pada rasa energi reiki maka rasa yang muncul itu sebenarnya adalah energi atau rasa yang diciptakan oleh minda. Yang merasakan sebenarnya akan kehadiran energi reiki adalah jiwa atau hati. Di sinilah letaknya niat. Reiki bekerja dangan niat.
“NIAT BUKANLAH APA YANG ANDA LAKUKAN. NIAT ADALAH APA YANG ANDA HUBUNGKAN.......”

Sensasi rasa panas, dingin, getaran dan sebagainya adalah alat yang di gunakan oleh niat untuk kewujudan sifat tenaga itu. Takrif tenaga reiki adalah Universal Life Force Energy atau tenaga hayat. Dalam hukum fizik tenaga hayat ( Universal Life Force Energy ) ini ditakrifkan sebagai "tenaga eletrik yang berterusan".

Dalam anatomi tubuh manusia salah satu organ yang mempunyai medan tenaga eletrik yang paling kuat adalah jantung. Jantung merupakan gelombang yang paling rapat dengan tenaga hayat ini.


Jadi kepekaan energi reiki tidak mungkin dapat dicapai dengan fokus kepada minda. Tapi dapat dicapai dengan relaksasi dan ketenangan yang berasal dari jantung (hati) manusia.


Kunci Reiki : Senyum Santai Pasrah