Dunia Hanya Tipu Daya

Posted by Reiki Malaysia - Tradisi Hikmah Sufi on Saturday, July 2, 2011



Dari Ibnu Ibnu Umar r.a katanya: Rasulullah
Shallallahu 'Alaihi Wasallam memegang bahuku lalu ia bersabda:

"Hendaklah engkau berada dalam dunia seolah-olah engkau orang berdagang atau orang yang sedang melalui di jalan (pengembara)”. Dan adalah Ibnu Umar r.a berkata:”Jika engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu pagi; dan apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu petang. Dan gunakanlah dari sihat engkau bagi masa sakit engkau dan dari hidup engkau bagi masa mati engkau.
"

(al-Bukhari)
Sumber: http://islam.gov.my

Zaman sekarang, semua manusia termasuklah diri ini terlalu sibuk memikirkan hal dunia. Macamana nak tambah pendapatan, naik pangkat, nak rumah dan kereta besar, hidup selesa, kebebasan kewangan dan masa, impian jutawan dan macam-macam lagi 1001 cita-cita duniawi.


Dunia ni sementara, tempat persinggahan, hanya tipu-daya, perhiasan yang melalaikan, angan-angan yang tak sudah dan sebusuk bangkai. Tapi kenapa kita masih terleka dengan duniawi? Sehinggakan terabai tanggungjawab sebagai hamba Allah, umat Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam, tanggungjawab sebagai suami kepada isteri, isteri kepada suami, anak, ibu, ayah dan sesama Muslim.

Siang malam fikiran tertumpu kepada dunia. Segenap tenaga dipadukan untuk mencari dan mengumpul kekayaan harta benda. Hinggakan setiap amal ibadah yang dibuat pun untuk dunia semata-mata. Seolah-olah dunia tempat bermukim yang kekal. Astaghfirullah...

Dunia ni tak lebih dari nilai satu sayap nyamuk saja. Dunia ni darul ujian. Sebusuk bangkai. Aduhai diri, tidakkah semua ini akan ditinggalkan? Dan segala penat lelah mengumpulkan segala kekayaan akan dibahagi-bahagikan kepada pewaris? Tidak ada yang tertinggal untuk dibawa ke 'alam sana' melainkan iman dan amal.

Hiduplah pada masa sekarang. Bukan masa lalu dan masa depan. Kita tidak tahu apa terjadi walau sesaat di depan. Bayangkanlah kita telah penat lelah berusaha bersungguh-sungguh selama berpuluh tahun untuk mendapatkan keselesaan hidup di dunia ini. Masa berpuluh tahun yang dihabiskan barulah kini merasa hidup senang, selesa, rumah, kereta besar. Tiba-tiba ajal datang menjemput kita, tanpa sempat merasa puas atas nikmat yang kita usahakan semua tu, tanpa sempat nak melaksanakan perintah yang wajib, tanpa sempat melaksanakan amalan-amalan sunat seperti solat tahajjud, dhuha, baca quran, berzikir, puasa sunat, munajat, sedekah, tanpa sempat bertaubat dengan sebenar-benar taubat.... rasa-rasa berbaloikah? Dengan amalan kita yang tak seberapa. Solat pun lintang-pukang, macam mana kita nak berhadapan dengan Allah nanti?

Berwaspadalah dengan tipu daya. Musuh-musuh menyerang tanpa kita sedari. Iblis syaitan, nafsu, dunia, yahudi dan nasrani tanpa henti-henti akan menyesatkan kita dari menuju 'jalan pulang'... jalan yang lurus... jalan yang diredhai Allah.

Pusatkanlah segala tumpuan dan mujahadah kita hanya kepada Allah. Cintailah Allah dan Rasul segenap hati dan perasaan.

Amalkanlah ilmu yang telah dipelajari dengan niat untuk mendekatkan diri kepada Allah, berbuat kebaikan sesama manusia, melakukan segala amalan dengan mengharap redha dan cinta Allah. Gunakanlah kesempatan di dunia untuk memperbanyakkan amalan kebajikan. Pasanglah niat yang baik di setiap perbuatan, pekerjaan seharian. Jadikanlah sumber kekayaan yang ada untuk membantu menegakkan kalimah Allah, menegakkan syiar Islam.

Cinta dunia ibu segala kejahatan.

Artikel ini bukanlah bertujuan untuk kita tinggalkan dari pekerjaan dan usaha duniawi. Bukan bertujuan untuk menghalang cita-cita untuk mencapai kekayaan dan sebagainya. Tetapi sebagai peringatan supaya dapat kita keluarkan cinta dunia dalam hati. Digantikan dengan cinta kepada Allah dan RasulNYA Shallallahu 'Alaihi Wasallam. Setiap pekerjaan duniawi kita niatkannya untuk ibadah semata-mata mengharap redha Allah. Beserta Allah dalam setiap urusan duniawi, jasad seolah-olah bermatian dengan dunia tapi hati sibuk dengan Allah.

Moga-moga Allah kurniakan kita taufik dan hidayahNYA untuk kita beramal dan sampaikan. Aamiin.


p.s. Anda suka artikel ini?