Reiki Yang Manakah Hebat?

Posted by Reiki Malaysia - Tradisi Hikmah Sufi on Thursday, January 15, 2009

Banyak pertanyaan yang saya terima mengenai Reiki mana yang paling hebat sebenarnya? Ada berapa banyak aliran dan mana yang paling bagus?

Pertanyaan seperti ini telah saya renungkan sebelumnya. Mana yang paling bagus, mana yang paling hebat?


Setiap aliran Reiki menawarkan keistimewaan masing-masing, maka untuk mendapatkan pelajarannya, juga menawarkan berbagai taarif. Kita yang harus memilih, nakkan Reiki yang lebih murah, yang sederhana saja atau yang paling mahal?

Tapi disebalik keistimewaan bermacam aliran Reiki, sebenarnya ada satu hal yang harus diingat dan difahami. Kehebatan Reiki bukan semata-mata terletak pada murah atau mahalnya kursus yang ditawarkan, atau pada Master yang memberi attunement...

Yang paling penting ialah setelah menerima attunement, bagaimana seorang pengamal mengamalkan Reiki tersebut? Ini penting, kerana kebersihan hati seorang pengamal sedikit sebanyak menentukan kualiti Reiki yang dipelajarinya. Apakah Reiki itu dipelajari untuk menjadi sakti? Atau ingin memiliki pengetahuan berskala mistik? Atau dapat menjaga kesihatan diri sendiri serta kenalan rapat? Atau ingin mendapatkan pendapatan melalui Reiki? Atau semata-mata untuk mengharapkan keredhaan Tuhan dengan berbakti kepada masyarakat?

Ada banyak alasan mengapa orang mempelajari Reiki. Yang sering kita dengar ialah supaya dapat memberi rawatan untuk diri
sendiri ataupun orang lain. Tujuan ini yang paling masuk akal dan mudah untuk direalisasikan. Kegunaan ini juga yang paling sering dipromosikan. Meskipun ada banyak hal lain yang boleh didapat melalui Reiki, tapi biasanya tidak banyak yang dinyatakan.

Apabila 'berjalan' dengan ilmu Reiki ini, ternyata begitu banyak perkara yang dialami yang sebelumnya tak pernah terbayang oleh kita. Yang selalu dirasakan oleh para pengamal dan pesakit ialah antara lain dapat mengawal diri menjadi lebih baik, kesabaran diri meningkat, pemahaman terhadap orang lain dan alam sekeliling berkembang, pemahaman dalam persoalan yang sedang dihadapi jadi lebih terbuka, tak mudah panik, tak mudah naik darah, segala masalah dapat dihadapi dengan tenang serta mudah, dan masih banyak lagi.

Dan sekiranya kita ingin mengamalkan Reiki secara disiplin dan konsisten, pada permulaannya akan banyak pertanyaan yang bermain di fikiran. Bertanyalah kepada para Master samada yang memberi attunement itu sendiri atau Master yang lain. Kenyataan sekarang ini, ada yang merasa tidak mendapatkan apa-apa dari pelajaran yang dipelajari, tapi ada juga orang yang menemui kes-kes unik ketika menggunakan Reiki malah semakin yakin dengan anugerah Tuhan ini.

Apapun yang kita alami sehubungan dengan pengamalan Reiki, sebaiknya kita terima saja, bahkan nikmatilah ia dengan penuh rasa
syukur. Berbagai pengalaman yang kita terima adalah anugerah dari Tuhan, tidak semua orang memiliki kesempatan menerima keadaan seperti itu. Hanya perlu amalkan berterusan dan secara disiplin. Renungkanlah, betapa kita mendapatkan keberuntungan yang begitu menyeluruh dengan sering mengamalkan Reiki.

Dengan kesedaran seperti itu, maka jumlah wang yang telah dikeluarkan
untuk mendapatkan pengetahuan dan peluang untuk mempelajari Reiki sama sekali tiada ertinya bila dibandingkan dengan “peluang emas” yang diterima sebagai seorang pengamal Reiki. Setiap saat kita mengkagumi dengan kebesaran Tuhan dalam hidup kita, dan kita diberi kesempatan untuk berkongsi anugerah itu sesama manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan di sekitar kita.

Tidak kira apapun aliran reiki, Master mana yang telah memberi attunement, murah atau mahal... manfaatkanlah ilmu Reiki ini sebaik-baiknya.

Masih banyak rahsia yang belum tercungkil dari ilmu Reiki ini.
Perlahan-lahan resapkan ke dalam diri, amalkan dengan penuh kesungguhan. InsyaAllah, kita akan mendapat banyak manfaat dalam kehidupan kita seharian.

p/s: Hanya yang telah merasai keberkesanan dan kemesraan Reiki saja tahu nikmat dan keajaibannya.