PEMBERSIHAN TENAGA KEJAHATAN

Posted by Reiki Malaysia - Tradisi Hikmah Sufi on Thursday, August 7, 2008


Saidatina Aisha (ra) telah berkata; Nabi (saw) membaca 3 Qul jika baginda berasa sesuatu yang tidak kena pada diri baginda. Kemudian baginda menghembuskan ke atas tapak tangan kanan dan menyapu ke tempat yang terasa sakit. Bagi kita, lakukan sedemikian jika kita berasa sakit; sakit fizikal atau kerohanian. Para solihin turut mempraktikkan perkara yang sama dengan menyapu ke seluruh badannya dan turut meniup ke dalam ke tayap yang dipakainya.

Apabila kita mempraktikkannya, kita sebenarnya telah mengisyitharkan bahawa hanya Dia Allah dan tidak ada sesuatu pun yang dapat menyembuhkan penyakit melainkan Dia. Simboliknya seperti hati yang penuh dengan titik hitam Di dalam setiap lapisan akan terdapat titik hitam. Ini adalah disebabkan oleh perbuatan jahat (membuat sihir ke atas diri sendiri melalui tingkah laku / perangai yang tidak baik dan jahat). Apa yang kita lakukan sebenarnya sama dengan ahli sihir (kejahatan); apa kejahatan yang kita lakukan akan membawa kesan negatif kepada lapisan dan saluran darah yang terdapat di dalam hati kita - membuat titik hitam dan kemudian membeku.

Satu hadis yang maksudnya “Di dalam tubuh badan kita terdapat segumpal daging. Jika hati tersebut baik, maka semuanya akan menjadi baik. Jika hati tersebut jahat, kesemuanya akan menjadi jahat”. Di dalam hati kita, terdapat satu bintik di mana syaitan dapat tinggal di dalamnya. Hati Rasulullah (saw) pernah dibedah oleh malaikat, oleh itu syaitan tidak sama sekali dapat tinggal di dalam hati baginda. Kita juga boleh lakukan sedemikian dengan menjalan pembedahan kerohanian dengan membaca surah Al-Falaq pada setiap hari.

Amalkanlah membaca surah Al-Falaq (11x) & An-Nas (11x) setiap hari, insyaAllah tiada dapat ditembusi oleh apa saja yang berupa kejahatan. InsyaAllah.

Semoga Allah memberkati kita dengan keberkatan surah ini. Aamiin.

Wallahu’alam.


LIHAT JUGA TOPIK:

1) Kaedah Penghancur Sihir